۱

نقد فیلم

نگاهی به کارنامه وونگ کاروای

۱۹ خرداد ۱۳۹۴ در ۱:۴۲ ب.ظ توسط

وونگ کار وایX شانگهای چینX همچنان که اشک ها می بارندX چانکینگ اکسپرسX روزهای وحشی بودنX خاکستر های زمانX فرشتگان سقوط کردهX با هم شادX در حال و هوای عشقX 2046X اروسX شب های زغال اخته ای منX CinémaX http://mmdb.ir/X سینمای مستقل و تجربی جهانX جشنواره کن
انتخاب از برچسب‌ها

 نگاهی به کارنامه وونگ کاروای

BeFunky_2013-02-06-9576-0336_Wong_Kar_Wai2_IMG_x900.jpg.jpg

وونگ کار وای در سال ۱۹۸۵ در شانگهای چین به دنیا آمد . در ۵ سالگی به همراه خانواده اش به هنک کنگ نقل مکان کرد . وی با مادرش زمان های زیادی را صرف سینما و تئاتر می کرد . وونگ در سال ۱۹۸۰ در رشته طراحی گرافیک از کالج پلی تکنیک هنک کنگ فارغ التحصیل شد سپس دریک دوره آموزشی درام های تلویزیونی اسم نویسی کردکه توسط تلویزیون هنک کنگ برگزار شده بود و تبدیل به فیلمنامه نویس تلویزیونی شد . در دهه ۸۰ وونگ فیلمنامه چندین سریال را برای تلویزیون نوشت در سال ۱۹۸۸ پس از سالها کار تلویزیونی ، اولین فیلم بلند خود همچنان که اشک ها می بارند را ساخت. فیلم ادای دینی کامل به فیلم خیابان های پایین شهر اسکورسیزی بود که فقط گنگسترهای نیویورک جای خود را به اعضای باندهای هنگ کنگ داده بودند. به نظر میرسد دغدغه اساسی فیلم متفاوت از سایر آثار بعدی وونگ کاروای است .روزهای وحشی بودن (۱۹۹۱) دومین ساخته وونگ ، جدایی کامل و همیشگی او از فضای فیلم اول را اعلام کرد. در واقع پس ازاین فیلم سینمای مردانه، پر زد و خورد و در محدوده ژانر وونگ کاروای در فیلم نخستش به سمت یک ملودرام پیچیده با سویه ای زنانه که حساسیت مشخص ژانری نداشت، پیش رفت که تا آخرین فیلمش شب نیز این رویه را حفظ کرده است؛ پناه بردن به خاطره ها و نوستالژی ها به عنوان یک مکانیسم دفاعی عمل می کند که مانع از فروپاشی کامل آدم های وونگ کاروای می شود و از این رو مونولوگ های فراوان در فیلم های وونگ کاروای در واقع خودخوری هایی برای پالایش و تخلیه روانی آدم هایی است که در بیرون از خود ناتوانند؛ آدم هایی که مانند پلیس ۲۲۳ در فیلم ستایش برانگیزچانکینگ اکسپرس (۱۹۹۴) مدام تحت سرکوب های بیرونی، خاطره سازی و بااین خاطره ها زندگی می کنند؛ خاطره هایی که مملو از روابط متشنج و تباه شده ای استکه خلأهای آن، آدم های وونگ را به شکلی افراطی منزوی و غم انگیز می کند . این فیلم توجه فیلمساز معروف هالیوودی «کونتین تارانتینو» رامعطوف خود کرد به طوری که کمپانی پخش کننده او فیلم را خرید.

خاکستر های زمان (۱۹۹۴) اثری نسبتا پیچیده است. وونگ در این فیلم نیز به شکلی شگفت انگیزدل مشغولی های همیشگی خودش را تالیف می کند؛ سینماگر استیلیزه و سانتی مانتالی که شیفته صحنه هایی چون سیگار کشیدن در تنهایی، جدایی زیر باران و قاب بندی هایی است که نهایت حساسیت زیبایی شناسی را در خود دارند. فرشتگان سقوط کرده ( ۱۹۹۵ ) فیلم نئونوآر کاروای، چشم‌اندازی نامتعارف، تلخ و عبوس از هنگ‌کنگ ترسیم می‌کند که شاید شبیه تصویری باشد که ژان لوک‌گدار در آلفاویل از پاریس ارائه می‌دهد. شخصیت‌های تنها و حاشیه‌ای فیلم در آستانه فروپاشی روانی قرار دارند و آمیزه‌ای از احساسات متضاد را بروز می‌دهند. اولین شهرت بین المللی وونگ با فیلم با هم شاد ( ۱۹۹۷ ) بود که جایزه بهترین کارگردانی جشنواره فیلم کن را برای وی به ارمغان آورد . داستان فیلم درباره دوچینی همجنسگرای مقیم بوئنوس آیرس است . در حال و هوای عشق ( ۲۰۰۰ ) فیلم درخشان بعدی وونگ ، یکی از لطیف‌ ترین، زیباترین و در عین حال تلخ‌ترین داستان‌های عاشقانه‌ای است که تا کنون در سینما روایت شده‌است. عشقی پاک، معصوم و رمانتیک که در دنیای خشن و بی‌عاطفه امروز غیر واقعی و باورنکردنی به نظر می‌رسد. فیلم بیش‌ تر از آنکه طرح داستانی مهم و پیچیده‌ای داشته باشد، بر مبنای حس و حال کاراکترها و فضای پیرامون آنها ساخته شده‌است. وونگ در سال ۲۰۰۰ فیلم ۲۰۴۶ را کارگردانی کرد فیلم درباره زنده کردن خاطرات از دست رفته است جریانی که با روزهای وحشی بودن شروع شده و با در حالو هوای عشق ادامه یافته و با ۲۰۴۶ تکمیل می شود . . اگر در حال‌وهوای عشق سرودی در باب قدرت ماندگار احساسات سرکوب شده بود، ۲۰۴۶ مجموعه‌ای از واریاسیون‌های سمفونی‌دار در باب مضمون عشق بی‌سرانجام است. وونگ در سال ۲۰۰۴ دست به پروژه ای مشترک با آنتونیونی و سودربرگ زد و آن ساخت یک اپیزود از فیلم سه اپیزودی اروس به نام دست بود . که عموماً از آن به‌عنوان بهترین فیلم آن مجموعه یاد می‌شود . یک سه گانه در مورد عشق و جنسیت از سه کارگردان از سه نسل و سه فرهنگ متفاوت . شب های زغال اخته ای من ( ۲۰۰۷ ) گرچه اولین فیلم غیر آسیایی ونگ کاروای است اما مایه ای که فیلم های پیشین او دارند را حفظ کرده است و همانطور که خود کاروای می گوید فیلمی است درباره سرنوشت. فیلم مسیر یکطرفه ای را از خیانت به سوی فراموشی واز آنجا به سوی اعتماد و سر انجام به عشق طی می کند. م های فیلم همگی با مشکلات ذهنی و عاطفی درگیرند. آنها درمواجهه با هم زبان عشق را در نمی یابند و با اینکه در کنار هم هستند میان شان شکافی عمیق از بیگانگی وجود دارد و عشقی را که در چند قدمی شان حضور دارد درک نمی کنند. شخصیت های فیلم همگی تجربه های ناموفقی را در عشق از سر گذرانده اند. فیلم نگاهی موشکافانه دارد به این ناکامی و ناتوانی انسان ها در ابرازعشق و حفظ آن.

برچسب‌ها, , , , , , , , , , , , , , ,

دیدگاه بگذارید

1 دیدگاه روشن "نگاهی به کارنامه وونگ کاروای"

avatar
مرتب سازی:   جدیدترین | قدیمی ترین | بیشترین رای
سجاد
مهمان

عالیه تبریک میگم