۰

اسلایدر متنی / برترین ها / معرفی فیلم / نقد فیلم

نقدی بر ” خدمتکار (The Handmaiden) ” اثری جذاب از پارک چان ووک

۲۲ آذر ۱۳۹۶ در ۱۱:۳۳ ق.ظ توسط

sarah-watersnin-fingersmith-adli-romanindan-modern-bir-kore-uyarlamasi-hizmetci_780x439

سینمای کره از آن سینماهاییست که هر چه میگذرد آثار سینمایی اش بار کوتاهی های بسیاری از سینماهای جهان بلاخص سینمای تجاری هالیوود را به دوش می کشد. سبک ها در سینمای کره، در ادغامی جذاب با فرهنگ عجیب این کشور و در تقابلی مناسب و تعامل گونه با ادبیات داستانی و نمایشی جهان، سینمای این کشور را به سمت و سویی جذاب می برد و این در حالیست که اقتصاد با این صنعت و هنر آن رابطه ای منسب و معقول برقرار کرده است.

بی شک جایگاه کنونی سینمای کره بیش از هر زمانی مدیون سینماگران مولف خود نظیر پارک چان ووک است. کارگردانی که با سه گانه انتقام و شاهکار ” پسر پیر (Old Boy) ” سینمای گره را بیش از هر زمانی به سینمای بین الملل نزدیک کرد، جایی که در پسر پیر با اثری عمیق و فلسفی و بر اساس کهن الگوهای یونان باستان روبرو هستیم و فیلم شما را میخکوب نگه می دارد، فیلمی با صحنه هایی خشن و غیر قابل انتظار که همه چیز را با هم تحت تاثیر قرار می دهد.

سال  ۲۰۱۶ و جشنواره کن ۲۰۱۶ میزبان اثری دیگر از این کارگردان شهیر کره ای بود. تریلر ” خدمتکار (The Handmaiden) ” گرچه اثری نه عمیقا فیلسوفانه از این کارگردان است اما به اذعان داوران جشنواره کن یش از هر اثر دیگری به شاهکار قبلی او ” پسر پیر” نزدیک است. این فیلم رئالیستی تر از سایر آثار او و مملو از دسیسه های چینی و غافلگیری های از این دست است که گرچه به خوانند انتظار دیدن اثری پر از خشونت را می دهد اما با ساختاری اروتیک تمام خشونت های قبلی رایج در آثارش به شکل مشخصی پایین آورده و ساختاری رمز گونه به فیلم داده است، جایی که پیچیدگی های روایی فیلمنامه ی ” خدمتکار ” لحظه به لحظه بیننده را غافلگیر می کند. سینمای کره ساختار سرگرم کننده خود را حفظ کرده و حرکات سینمایی شناخته شده و حرفه ای آن در این اثر نیز به چشم می خورد.

 

the handmaiden

ساختار فیلم:

ساختار فیلم ” خدمتکار ” در حس و حالی وهم آلود سیر می کند، فیلمنامه کاملا مهندسی شده است و ساختار آن ما را به یاد فیلمنامه های آلخاندور گونزالو ایناریتو می اندازد، داستان فیلم درباره چند استاد است که در تلاشی دنباله دار برای فریفتن یکدیگر و چپاول دارایی هایشان به صورت کشداری با جذبه های اروتیکی که پارک چان ووک دیگر در نمایش آن ها به بلوغ رسیده است به پیش می رود. فیلم ” خدمتکار ” با نمایی از رژه سربازان زیر شلاق باران آغاز می شود و دخترکی معصوم را نشان می دهند که از قضای داستان مامور انجام کاری در قصری در ژاپن می شود. تقابل های ژاپنی، کره ای اثر و طراحی لباس و صحنه و لوکیشن هایی که نشانی از عمارت های ویکتوریایی دارند جلوه های بصری اثر را بیار جذاب کرده است.

 

the handmaiden

 

فیلم ” خدمتکار ” در سه فصل و یا قسمت متفاوت روایت می شود و قسمت اول و دوم را می توان انعکاس یکدیگر دانست و به نظر بهترین شیوه روایی این داستان است. فیلم از زوایایی گوناگون روایت می شود و شخصیت ها را تا لحظه آخر نمی توان قضاوت کرد و این هنر روایی و داستان گویی پارک را مشخصا عیان می سازد. فیلم در قسمت های دیگرش روی دیگر سکه را نشان می دهد و بیننده را به ادامه آنچه تماما متفاوت است فرامی خواند.

 

the handmaiden

داستان را نمی ‌توان بیش از این افشا کرد ولی این فیلم پارک چان ووک‌ هیچکاکی ترین اثر وی محسوب‌ می شود‌. فیلم به شیوه موذیانه ای در ذهن و‌ روان بیننده نفوذ می کند و از آن بی پروایی ها و غافلگیری های عجیب فیلم های دیگر پارک چان ووک ‌خبری نیست. دیدن این اثر را قویا به علاقه مندان سینما توصیه می کنم

the handmaiden

تالیف و گردآوری: محمد سلیمی بنی

برچسب‌ها, , , , , , , , , , ,

دیدگاه بگذارید

اولین نفری باشید که دیدگاه میگذارد

avatar